English

پورتال مشتریان

۰۲۱۴۲۰۱۳۰۰۰

صادرات میوه خشک؛ از صفر تا صد

میوه خشک یکی از محصولات خوراکی پرطرفدار و یکی از ترندهای بازار تنقلات است که امروزه بین مردم اقصی ‌نقاط جهان طرفداران زیادی پیدا کرده است. این محصول تنقلاتی برخلاف چیپس، پفک و غیره نه‌تنها هیچ ضرری ندارد، بلکه ویتامین‌های ضروری بدن را هم تأمین می‌کند و می‌تواند به‌خوبی جای میوه را در رژیم غذایی افراد پر کند. همچنین دردسرهای ناشی از شستشو، پوست کندن و خرد کردن میوه را هم ندارد و به سادگی مصرف می‌شود؛ از همین رو، صادرات میوه خشک جای خود را در سبد تجاری بسیاری از شرکت‌های واردات و صادرات باز کرده است. در ادامه، گروه تولید محتوای شرکت دیبا هوا دریا، شرایط صادرات میوه خشک به کشورهای مختلف جهان را بررسی کرده و درباره هزینه‌ها، مزایا و معایب این کسب‌وکار صحبت می‌کند.

export-of-dried-fruit

شرایط صادرات میوه خشک

کشور ایران، یکی از تولیدکنندگان بزرگ میوه در منطقه و جهان، مبدأ تجاری مهمی در صادرات میوه خشک محسوب می‌شود، اما صادرات این اقلام تجارتی تخصصی است که برای آن، باید به تمامی نکات این امر واقف باشید. یک شرکت صادرات میوه خشک، باید در ابتدا محصول خود را متناسب با بازارهای داخلی و خارجی هدف طراحی کرده و پیش از صادرات، کمینه محصول قابل مصرف را در اختیار داشته باشد. سپس می‌تواند به‌صورت عملی بازارهای هدف را بررسی کند.

در انتخاب بازار هدف برای صادرات میوه خشک، ذهن صادرکنندگان مبتدی ابتدا به سمت کشورهای نزدیک می‌رود، اما درآمد صادرات میوه خشک به این کشورها به‌سبب نزدیکی به ایران، لزوماً بیشتر نخواهد بود. بازار کشورهایی مانند چین و روسیه که روابط تجاری ایران با آن‌ها کمتر تحت تأثیر تحریم‌ها قرار دارد، و بازارهای کشورهای توسعه‌یافته در اروپا گاهی شرایط بهتری برای صادرات میوه خشک دارند.

پس از یافتن بازار مقصد، بهتر است محصول خود را از طریق بازاریابی محتوا در فضای آنلاین، به مشتریان عمده‌فروشی، خرده‌فروشی و مصرف‌کنندگان کشورهای مقصد معرفی کنید. برای کسب درآمد از صادرات میوه خشک، برند شما باید برای مصرف‌کنندگان آشنا باشد. بدین منظور می‌توانید در نمایشگاه‌ها و ایونت‌های بین‌المللی با موضوعیت متناسب با محصول خود نیز شرکت کنید. همچنین تلاش کنید با سازمان‌هایی ارتباط بگیرید که می‌توانند حامی شما در صادرات‌تان باشند.

 

آموزش صادرات میوه خشک

آموزش صادرات میوه خشک، مستلزم آگاهی از قوانین صادرات، مجوزهای لازم، هزینه‌های مصرفی، میزان سود و ضرر تقریبی، موانع احتمالی و مشکلات صادرات میوه خشک به کشورهای مختلف جهان است. همچنین باید بهترین میوه خشک صادراتی برای ارسال به هر کشور را بشناسید که این موضوع، لازمه تحقیق درباره بازارهای مقصد است؛ برای مثال، کشورهای اروپایی مانند آلمان و انگلستان، بیشتر طالب میوه‌هایی چون انبه، خرما، انجیر و کشمش خشک هستند.

اگر خودتان تولیدکننده هستید و واسطه نیستید، اولین آموزشی که باید فرا بگیرید، نحوه خشک کردن میوه‌های مختلف و آشنایی با انواع روش‌ها و دستگاه‌های خشک کردن میوه است. همچنین باید هزینه‌های جانبی در روش‌های مختلف ارسال بار، مانند فریت بار و حمل و نقل هوایی و دریایی را هم درنظر بگیرید.

از جمله مهم‌ترین مسائلی که باید درباره شرایط صادرات میوه خشک و افزایش درآمد صادرات میوه خشک بدانید، ایجاد شبکه ارتباطی با تولیدکنندگان بزرگ و صادرکنندگان موفق در این زمینه است. اگر در این حوزه کم‌تجربه هستید، سعی کنید مدتی را به کسب تجربه و آموزش از این شرکت‌ها و افراد بگذرانید. همچنین در انتخاب قیمت برای محصولات خود، دقت بسیاری داشته باشید؛ بدین منظور تحقیقات جامعی درباره بازار میوه‌های خشک در کشور مقصد و قیمت‌های رایج برای این محصولات در آن‌جا انجام دهید و با ارائه بسته‌های تخفیفی به مشتریان ثابت و حفظ کیفیت تولیدات خود، برای رقابت با رقبا حداکثر آمادگی را داشته باشید. علاوه بر این، رعایت اصول مربوط به بازاریابی سنتی و محتوایی و اصول CRM در ارتباط با مشتری، تأثیر شایانی بر گسترش تجارت شما خواهند داشت و مشکلات صادرات میوه خشک را برای شرکت شما به حداقل می‌رسانند.

 

آموزش صادرات میوه خشک

بهترین میوه خشک صادراتی

بازار میوه‌های خشک در ایران و کشورهای دیگر، کاملاً متفاوت است. ممکن است شما محصولی تولید کنید که در ایران مشتریان بسیار زیادی داشته باشد، اما صادرات آن مثلاً به چین، ضررهای سنگینی به شما متحمل کند. در سال‌های اخیر، میوه‌هایی مانند کشمش و خرما که محصول بومی شهرهای ایران هستند، پرطرفدارترین و بهترین میوه‌های خشک صادراتی محسوب می‌شوند. در ادامه مواردی با بیشترین درآمد صادرات میوه خشک به شما معرفی خواهند شد.

  • کشمش خشک: یکی از پرطرفدارترین میوه‌های خشک صادراتی است که حاصل فرآوری انگور، یکی از تولیدات رایج در ایران است.
  • انجیر خشک: انجیر خشک به‌سبب نرم بودن و خوراکی بودن تمام بخش‌های آن، محبوبیت بالایی در سراسر جهان دارد.
  • آلو و زردآلو خشک: آلو و زردآلوی خشک به‌سبب رنگ جذابی که دارند، بسته‌های تنقلاتی میوه خشک را جذاب‌تر می‌کنند و طعم فوق‌العاده آن‌ها، سبب گسترش محبوبیتشان شده است.
  • توت خشک: این محصول جایگزین قند خوراکی است و در کشورهایی که نوشیدن چای در آن‌ها رواج دارد یا ایرانیان در آن‌جا زندگی می‌کنند، بسیار پرطرفدار است.
  • خرمای خشک: این محصول به‌سبب انرژی زیادی که دارد، طرفداران خود را در سراسر جهان یافته است.
  • آناناس خشک: آناناس از کشورهای آسیای جنوب شرقی وارد ایران می‌شود و پس از خشک شدن می‌تواند به اقصی ‌نقاط جهان صادر شود.
  • نارگیل خشک (معمولی و شیرین‌شده): نارگیل خشک یکی از محصولاتی است که بیش از جنبه تنقلاتی، در پخت کیک و شیرینی استفاده می‌شود.
  • سیب خشک: یکی از رایج‌ترین میوه‌های تنقلاتی در تولید چیپس میوه است که محبوبیت زیادی دارد.
  • پرتقال خشک: اسلایس‌های خشک‌شده پرتقال، تصویر زیبایی به یک ظرف از میوه‌های تنقلاتی می‌بخشند و در تهیه دمنوش نیز از آن‌ها استفاده می‌شود.

هزینه صادرات میوه خشک

یکی دیگر از مواردی که هنگام برنامه‌ریزی برای صادرات این اقلام باید مدنظر داشته باشید، هزینه و قیمت صادرات میوه خشک است. این هزینه‌ها شامل موارد مختلفی چون خرید دستگاه‌های خشک‌کن، خرید میوه، ارسال محصول تستی به کشور مقصد به‌منظور بررسی از نظر استانداردهای بهداشتی، تعرفه صادرات و هزینه‌های گمرکی، هزینه ارسال به کشور مقصد، دستمزد کارمندان و کارگران، اجاره سوله و کارگاه و غیره خواهد بود. برای آگاهی از هزینه‌های حمل و نقل و ارسال بار به کشورهای مختلف جهان، می‌توانید با پورتال مشتریان شرکت دیبا هوا دریا تماس بگیرید.

 

هزینه صادرات میوه خشک

 

درآمد صادرات میوه خشک به بهترین کشورهای جهان

درآمد صادرات میوه خشک، حاصل کسر قیمت فروش بسته‌های میوه خشک از کلیه هزینه‌هایی است که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم. فاکتورهای گوناگونی هستند که بر درآمد شما از این تجارت تأثیر می‌گذارند. کشور مبدأ و واحد ارزی آن، مهم‌ترین این فاکتورها هستند.

صادرات میوه خشک به کشورهای توسعه‌یافته اروپایی و آمریکایی با واحد پولی دلار و یورو، عموماً سود بیشتری برای شما حاصل خواهد کرد. اگرچه صادرات به کشورهایی چون چین، روسیه و کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس، از نظر تحریم‌های واردشده به ایران آسان‌تر خواهد بود. امروزه کشورهای امارات، قطر، عمان، چین، روسیه، ترکیه، هندوستان، عراق، استرالیا و کشورهای اروپایی، مقاصد محبوب برای هر شرکت صادرات میوه خشک هستند.

یکی دیگر از مواردی که بر درآمد شما از این تجارت تأثیر می‌گذارد، روش حمل و نقلی است که برای صادرات این اقلام انتخاب می‌کنید. آشنایی با انواع روش حمل و نقل و فریت بار اعم از زمینی، دریایی، هوایی و ترکیبی، یکی از مهم‌ترین موارد در آموزش صادرات میوه خشک است که باید فرا بگیرید. شرکت دیبا هوا دریا می‌تواند در این زمینه مشاور شما باشد. از دیگر مراحلی که می‌توانید در آن از شرکت دیبا کمک بگیرید، واردات دستگاه‌های خشک‌کن میوه از کشورهای مختلف مانند چین و تایوان است.

 

مزایا و معایب صادرات میوه خشک

صادرات و واردات میوه خشک همانند هر تجارت دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارد که گاهی نسبی هستند و در موقعیت‌های خاص، یک نقطه منفی به یک نقطه مثبت تبدیل می‌شود و بالعکس. با این حال، در نظر گرفتن قوانین و استانداردهای مربوط به شرایط صادرات میوه خشک و بازاریابی مدرن و اصولی محصولات سبب می‌شود بتوانید از مشکلات احتمالی بسیاری پیشگیری کنید. در ادامه به مزایا و مشکلات صادرات این کالا به صورت جامع‌تری می‌پردازیم.

 

مزایای صادرات میوه خشک

اولین مزیتی که هر شرکت صادرات میوه خشک می‌تواند به دست بیاورد، کسب درآمد و سود بالاست. با این حال، این مهم به سادگی میسر نمی‌شود و برای دستیابی به آن به تخصص، تجربه و تلاش زیادی نیاز است. در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

 

کسب درآمد بالا و سود مکفی

کسب درآمد بالا از صادرات میوه خشک، نیازمند موارد زیر است: به شناخت کامل از بازار میوه در ایران و کشورهای مقصد، دانش کافی درباره نحوه کار با دستگاه‌های خشک‌کن به‌منظور به حداقل رساندن میزان هدررفت میوه، بازاریابی اصولی، گسترش دایره ارتباطات با تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ میوه خشک و شرکت در سمینارها و ایونت‌های بین‌المللی. درصورت رعایت کردن تمامی این موارد، سود حاصل از صادرات این محصول می‌تواند درآمد بالایی نصیب شما و شرکت‌تان کند.

 

مزایای صادرات میوه خشک

 

قابلیت گسترش دائمی

بازار میوه‌های خشک به‌دلیل مصرفی بودن این محصول و داشتن مشتری همیشگی، هیچ‌گاه از رونق نمی‌افتد، اما این بازار نیز همان‌طور که گسترده و وسیع است، رقابتی نیز هست؛ از این‌رو شما باید به‌صورت دائمی بر قیمت و کیفیت محصولات خود نظارت داشته باشید؛ در غیر این صورت، ممکن است تجارت شما کاملاً شکست بخورد.

 

اشتغال‌زایی

تأسیس واحد صادرات میوه خشک به کارمندان و کارگران متخصص و در مواردی کارگران ساده نیاز دارد. این موضوع سبب می‌شود بتوانید علاوه بر کسب درآمد، معیشت چندین خانواده را هم تأمین کرده و به اشتغالزایی جوانان ایرانی کمک کنید.

 

مشکلات صادرات میوه خشک

همانند هر تجارت و کسب و کار دیگری، تأسیس شرکت صادرات میوه خشک نیز مشکلات خاص خود را دارد که در ادامه، به بررسی هر یک از این موانع می‌پردازیم.

 

جذب سرمایه

تأسیس کارگاه یا تولیدی برای تولید و صادرات میوه خشک، علاوه بر آگاهی از شرایط و قوانین صادرات میوه خشک، مستلزم سرمایه نیز هست. این سرمایه برای مواردی چون اجاره کارگاه و سوله، خرید تجهیزات و دستگاه‌های میوه‌خشک‌کن و بسته‌بندی، استخدام نیرو در واحدهای مختلف فنی، اداری و کارگاهی و غیره صرف خواهد شد.

اگر شما قصد دارید از سرمایه شخصی خود چنین کسب و کاری را تأسیس کنید، لازم است برای جلوگیری از ضررهای سنگین تمام مواردی را که در بالا مطرح کردیم بررسی کنید. اگر هم برای تأسیس کارگاه خود به دنبال سرمایه شخص ثالث می‌گردید، بهتر است کفش آهنی بپوشید و با تهیه یک پروپوزال و طرح توجیهی جامع، خود را آماده روبه‌رو شدن با سختگیرترین سرمایه‌گذاران کنید؛ چراکه هیچ‌کس سرمایه‌ای در این مقیاس را به‌آسانی در اختیار شما قرار نخواهد داد.

 

اوضاع اقتصادی ناپایدار و تغییرات دائمی قیمت ارز

قیمت ارزهای خارجی در ایران، پیرو تحریم‌های خارجی و مشکلات اقتصادی بسیار ناپایدار است و این موضوع بر قیمت صادرات میوه خشک نیز تأثیر می‌گذارد. این مورد همچنین گاهی اوقات سبب می‌شود خریداران عمده در کشورهای دیگر، به بازار میوه‌های خشک در ایران به چشم تردید نگاه کنند.

البته صاحبان مشاغل و تاجران باتجربه در ایران، همواره محدودیت‌ها را به فرصت تبدیل می‌کنند و در بیشتر مواقع توانسته‌اند به سلامتی از این مقاطع حساس اقتصادی عبور کنند. برای جلوگیری از بروز ضررهای سنگین بهتر است با کارشناسان اقتصادی و تاجران خبره مشورت کنید.

 

مدت زمان طولانی برای رسیدن به سود

یکی دیگر از مشکلات صادرات میوه خشک، دیربازده بودن واحدهای تولیدی این کسب و کار است. گاهی اوقات برای جا افتادن برند شما و دستیابی به سود، ماه‌ها و حتی بیش از یک سال زمان نیاز است. در این محدوده شما باید بتوانید هزینه‌های سربار و دستمزد نیروهای خود را پوشش دهید و از پس مبالغی چون اجاره واحد تولیدی، قبوض آب و برق و گاز، فیش‌های مالیاتی و غیره برآیید.

 

حمل و نقل میوه خشک به سراسر جهان با دیبا

 

حمل و نقل میوه خشک به سراسر جهان با دیبا

نمایندگی کشتیرانی و خدمات بار هوایی «دیبا هوا دریا»، آماده دریافت سفارش‌های شما در زمینه ارسال بار در زمینه صادرات میوه خشک به تمامی کشورهای جهان است. این شرکت انواع کالاهای شما را در امنیت کامل و با قیمت مقرون به صرفه، به کشورهای مختلف جهان ارسال می‌کند. مهم نیست بار شما چندصد کیلوگرم باشد یا چندین تن، شما می‌توانید بخش حمل و نقل شرکت خود را در زمینه صادرات میوه خشک و هر زمینه دیگری به ما بسپارید.

دیبا هوا دریا محموله شما را با رعایت تمامی قوانین گمرکی در کشور مبدأ و مقصد، از طریق حمل و نقل دریایی، هوایی و ترکیبی، به بنادر مهم تجاری جهان در روسیه، چین، آلمان، ترکیه و غیره می‌رساند. درصورت تمایل به مشاوره و دریافت قیمت در این زمینه، با شماره تماس پورتال مشتریان دیبا تماس بگیرید.

 

سخن پایانی

صادرات میوه خشک یکی از تجارت‌هایی است که امروزه در میان تولیدکنندگان و تاجران ایرانی ترند شده است. این محصول در کشورهایی چون چین، روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس طرفداران زیادی دارد این موضوع سبب شده تا بسیاری از سرمایه‌داران، برای تأسیس شرکت صادرات میوه خشک فکر کنند. تأسیس چنین شرکتی، به آگاهی کامل از قوانین و شرایط صادرات میوه خشک و همچنین مجوزهای لازم برای راه‌اندازی این واحد تولیدی نیاز دارد.

همچنین لازم است بهترین میوه خشک صادراتی برای هر کشوری را بشناسید و از اصول فنی خشک کردن میوه کامل آگاه باشید. مانند هر تجارت دیگری در صادرات میوه خشک نیز باید دقت کنید. بهتر است پیش از تأسیس این کسب و کار، تمام موانع و مشکلات احتمالی را در نظر بگیرید. همچنین از نظر اقتصادی تمام موارد لازم را بررسی کنید و از قیمت صادرات میوه خشک و هزینه‌های مصرفی آن برای ارسال به هر کشور مطلع شوید.