English

پورتال مشتریان

۰۲۱۴۲۰۱۳۰۰۰

راهنمای کامل از صفر تا صد شرکت کارگو

شرکت‌های کارگو شرکت‌هایی هستند که خدمات حمل و نقل و تحویل بار برای کاربری‌های شخصی و تجاری را انجام می‌دهند. انواع مختلفی از شرکت کارگو در ایران فعالیت می‌کنند که تعداد بسیار کمی از آن‌ها، در حوزه بین‌المللی فعال هستند. شرکت‌های کارگو معمولاً در یک یا چند نوع از حمل و نقل تخصص دارند. دیبا هوا دریا، یکی از مهم‌ترین نام‌های ایرانی یکی از شرکت‌های کارگو حمل و نقل است که این خدمات را به روش‌های هوایی و دریایی انجام می‌دهد.

فعالیت شرکت کارگو شامل حمل و نقل انواع محموله‌ها از مبدئی خاص به مقصد کشوری یا بین‌المللی است. این تجارت فریت بار هم شناخته می‌شود، اما این دو در جزئیات تفاوت‌هایی دارند. حمل و نقل کارگو شامل تجمیع محموله‌های کوچک در یک محموله بزرگ نیز می‌شود، اما فریت بار معمولاً برای بارهای سنگین و بزرگ در مقیاس تنی انجام می‌گیرد. در این میان شرکت کارگو معمولاً از هواپیما یا کشتی‌های اقیانوس‌پیما، برای این کار استفاده می‌کند.

cargo-company

کارگو چیست؟

اصطلاح کارگو برای بارهایی استفاده می‌شود که با کشتی یا هواپیما حمل می‌شوند. بدین منظور، از هواپیماها و کشتی‌های کارگو استفاده می‌شود. گاهی اوقات محموله‌های پستی بین‌المللی نیز کارگو شناخته می‌شوند. این اصطلاح مربوط به هر باری است که در حال حمل و نقل است. انواع شرکت کارگو معمولاً برای حمل و نقل این محموله‌ها از کانتینرهای بزرگ کارگو استفاده می‌کنند. کارگو را می‌توان روی پالت، تورهای جابه‌جایی بار یا وسایل دیگر حمل کرد.

شرکت‌های کارگو یا شرکت‌های فریت یا لجستیک، کسب و کارهایی هستند که در حمل و نقل کالا از یک مکان به مکان دیگر تخصص دارند. این شرکت‌ها خدمات مختلفی را برای تسهیل جابه‌جایی محموله ارائه می‌دهند که از جمله آن‌ها، می‌توان به حمل و نقل، انبارداری، بسته‌بندی و توزیع اشاره کرد. قیمت کارگو بسته به خدمات شرکت و سایت کارگو، متغیر است.

این شرکت‌ها می‌توانند جابه‌جایی انواع مختلفی از محموله‌ها، از جمله کالاهای عمومی، اقلام فاسدشدنی، مواد خطرناک، بارهای بزرگ و بارهای سنگین را انجام دهند. آن‌ها با توجه به نیازهای خاص حمل و نقل، از طریق روش‌های مختلف کارگو مانند کارگو هوایی، دریایی، جاده‌ای و ریلی فعالیت می‌کنند.

 

کارگو چیست

 

انواع شرکت‌های کارگو

شرکت‌های کارگو براساس شیوه‌های حمل و نقل دسته‌بندی می‌شوند. قیمت کارگو در هریک از این روش‌ها، متفاوت است. برای استعلام این قیمت‌ها می‌توان به سایت کارگو مربوط به هر شرکت مراجعه کرد. انواع شرکت کارگو، شامل موارد زیر است:

 

کارگو زمینی (جاده‌ای)

تریلرها و کامیون‌ها، بخش عمده‌ای از فعالیت شرکت‌های کارگو را انجام می‌دهند. هزاران شرکت کارگو زمینی در ایران وجود دارند که حمل و نقل جاده‌ای و ترانزیت بار بین شهرهای مختلف ایران و کشورهای همسایه را عهده‌دار هستند. با وجود این، در بیشتر موارد مردم برای دریافت این خدمات به شرکت‌های شخص ثالث مراجعه می‌کنند.

 

کارگو ریلی

کارگو ریلی برای حمل و نقل کالاهای فله و فاسدنشدنی از کلان‌شهرها به شهرهای بزرگ دیگر یا بنادر دریایی انجام می‌شود. برخلاف سایر شرکت‌های کارگو، شرکت‌های کارگو ریلی معمولاً در معرض چالش‌های مختلفی هستند. با این حال، این شرکت‌ها گزینه‌ای ایده‌آل برای حمل و نقل کالاهای بزرگ هستند؛ چراکه قیمت کارگو در این موارد مقرون‌به‌صرفه‌تر از گزینه‌های دیگر است.

 

کارگو دریایی

در این روش که در هر سایت کارگو با عنوان کارگو دریایی شناخته می‌شود، حمل و نقل بار در کانتینرهای کشتی انجام می‌شود. این روش یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه‌ها برای حمل بار در مسافت‌های طولانی و حتی بین قاره‌ای است. محدودیت این روش کارگو، زمان آن است. ممکن است هفته‌ها و حتی ماه‌ها طول بکشد تا این بارها به مقصد نهایی خود برسند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان، در این زمینه فعالیت می‌کنند. این شرکت‌های کارگو به‌دلیل استخدام هزاران نفر نیروی کشتی‌رانی شهرت دارند. کارگو آبی برای حمل و نقل حجم بالای بارهای فاسدنشدنی، بسیار مفید است.

 

کارگو دریایی

 

کارگو هوایی

در حال حاضر، شرکت‌های محدودی در ایران در زمینه کارگو هوایی فعالیت می‌کنند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، شرکت «دیبا هوا دریا» است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و دریافت قیمت کارگو هوایی، می‌توانید با پورتال مشتریان دیبا تماس بگیرید. اگر به‌دنبال درجه بالاتری از ایمنی و تحویل سریع بارهای خود هستید، کارگو هوایی راه خوبی خواهد بود.

 

شرکت‌های لجستیکی شخص ثالث

ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی شخص ثالث، راه‌حل‌های جامعی ارائه می‌دهند و در مدیریت جنبه‌های مختلف زنجیره تأمین، تخصص دارند. علاوه بر حمل و نقل کالا، آن‌ها طیف گسترده‌ای از خدمات از جمله انبارداری، مدیریت موجودی، انجام سفارش و بهینه‌سازی زنجیره تأمین را ارائه می‌دهند. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات شخص ثالث، راه‌حل‌هایی منحصربه‌فرد برای برآورده کردن نیازهای مشتریان خاص طراحی می‌کنند.

 

شرکت‌های تخصصی کارگو

شرکت‌های تخصصی کارگو مانند دیبا، بر حمل و نقل انواع خاصی از محموله‌ها یا ارائه خدمات فنی متناسب با نیازهای منحصر به فرد تمرکز می‌کنند. این شرکت‌ها در حمل و نقل کالاهایی با الزام کنترل دما، کالاهای فاسدشدنی، مواد خطرناک، محموله‌های بسیار بزرگ یا سنگین، محموله‌های دارو، خودرو یا حیوانات زنده سرآمد هستند. تخصص این شرکت‌ها و توجه آن‌ها به جزئیات سبب می‌شوند با چالش‌ها و الزامات منحصر به فرد انواع محموله‌های تخصصی به‌خوبی مواجه شوند.

توجه به این نکته مهم است که بسیاری از شرکت‌های کارگو، ممکن است ترکیبی از سرویس‌های مختلف را ارائه دهند که شامل انواع مختلف حمل و نقل و نیازهای لجستیکی می‌شود. قیمت کارگو در انواع خاص شرکت کارگو، به ماهیت محموله، الزامات حمل و نقل، بودجه و عوامل دیگر بستگی دارد.

 

شرکت‌های تخصصی کارگو

 

نحوه انتخاب بهترین شرکت کارگو حمل و نقل

در انتخاب شرکت کارگو ایده‌آل، فاکتور اساسی ، زمان‌بندی تحویل است. همچنین در نظر گرفتن ضمانت ارائه‌شده شرکت ضروری خواهد بود. شرکتی که انتخاب می‌کنید باید قابل اعتماد هم باشد. مشتریان شما در سراسر جهان، باید مطمئن باشند که می‌توانند به طور مداوم به محصولات شما دسترسی داشته باشند. انتخاب یک شرکت کارگو حمل و نقل مطمئن، این تضمین را به آن‌ها می‌دهد. خدمات شرکت‌های کارگو معمولاً شامل موارد زیر است:

  • مدیریت کارگو: هماهنگی و مدیریت حمل و نقل کالا از مبدأ تا مقصد، شامل تنظیم حمل و نقل، اسناد، ترخیص کالا از گمرک و رهگیری بار؛
  • جابه‌جایی در مقصد: ارائه خدمات حمل و نقل برای بار، استفاده از کامیون، کشتی، هواپیما یا قطار برای جابه‌جایی کالا در مسیرهای داخلی و بین‌المللی؛
  • انبارداری: ارائه راه‌حل‌های مدیریت و ذخیره‌سازی و موجودی برای کالاهای در حال حمل و نقل، اطمینان از ایمنی و در دسترس بودن آن‌ها درصورت نیاز؛
  • بسته‌بندی و لیبل‌گذاری: کمک به مراحل بسته‌بندی و لیبل‌گذاری برای اطمینان از حمل و نقل ایمن و سازگار با کالا؛
  • کارگزاری گمرکی: کمک به تشریفات گمرکی، تطبیق اسناد و تسهیل جابجایی کالا در مرزهای بین‌المللی؛
  • تحویل تا آخرین کیلومتر: مدیریت مرحله نهایی تحویل بار از مرکز توزیع تا انبار گیرنده که شامل خدمات حمل و نقل محلی است.

 

فرق ارسال بار و کارگو چیست؟

تفاوت اصلی بین ارسال بار و کارگو، در این است که هر هزینه‌ای که شرکت حمل و نقل دریافت می‌کند، اغلب هزینه ارسال بار نامیده می‌شود. از سوی دیگر، کارگو به هزینه‌های دریافتی اشاره نمی‌کند، بلکه فقط روی کالا تأکید دارد. گاهی اوقات کلمه «فریت» ممکن است تنها برای توصیف کالا استفاده شود، اما می‌تواند به فرایند حمل و نقل کالا نیز اطلاق شود.

کارگو معمولاً کالاهایی هستند که وسایل نقلیه بزرگ‌تر مانند کشتی‌های باری و هواپیماهای بزرگ آن‌ها را حمل می‌کنند. در نقطه مقابل، ارسال بار معمولاً با وسایل نقلیه کوچک‌تر مانند کامیون انجام می‌گیرد. هر دو اصطلاح، برای کالاهای وارداتی و صادراتی استفاده می‌شود. تفاوت بین این دو اصطلاح، امروزه کمتر شده است، اما در اصل شرکت کارگو به شرکت‌هایی گفته می‌شود که بارها را با کشتی یا هواپیما حمل می‌کنند. در نقطه مقابل، شرکت‌های ارسال بار تنها محموله‌ها را با کامیون یا قطار ارسال می‌کنند.

 

فرق ارسال بار و کارگو چیست؟

 

اصطلاحات رایج در شرکت‌های کارگو

در زیر، شش اسم مرکب که شامل اصطلاح «کارگو» هستند، همراه با تعاریف مختصر آن‌ها آمده است.

  • کشتی کارگو: کشتی بزرگی که به طور خاص شرکت کارگو حمل و نقل از آن استفاده می‌کند.
  • باربند کارگو: فضای خاصی از کشتی، هواپیما یا وسیله نقلیه که در آن کارگو برای حمل و نقل ذخیره می‌شود.
  • هوایپمای کارگو: هواپیمایی که به‌طور خاص برای حمل بار طراحی شده است نه مسافر.
  • بندر کارگو: بندری که محموله در آن بارگیری و از کشتی‌ها تخلیه می‌شود.
  • ظرفیت کارگو: حداکثر مقدار باری که شرکت کارگو می‌تواند با قطار، کشتی یا هواپیما حمل کند.
  • بیمه کارگو: بیمه‌ای که از بین رفتن یا خسارت بار در حین حمل و نقل کارگو را پوشش می‌دهد.


دیبا هوا دریا، شرکت کارگو حمل و نقل

شرکت دیبا هوا دریا، یکی از معدود ارائه‌دهندگان خدمات کارگو در کشور ایران است که سفارش جابه‌جایی بارهای شما را با کارگو دریایی و هوایی، به سراسر جهان می‌پذیرد. قیمت کارگو در دیبا به عوامل مختلفی چون وزن محموله، نوع بار، کشور مقصد و قوانین گمرکی مربوط به محموله‌های خاص بستگی دارد.

این سایت کارگو تضمین می‌کند که محموله‌های شما را با تضمین ایمنی، به مقاصد مورد نظر شما از جمله چین، روسیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپا و غیره برساند. همچنین برای کارگو بارهای فاسدشدنی، تمهیدات خاصی در نظر گرفته می‌شود که میزان خسارت به حداقل خود برسد.

 

سخن پایانی

کارگو نوعی روش حمل و نقل بار داخلی و بین‌المللی به روش‌های مختلف است. هر شرکت کارگو بسته به نوع محموله، از وسایل نقلیه گوناگونی استفاده می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به کامیون، قطار، کشتی یا هواپیما اشاره کرد. امروزه بسیاری از شرکت‌های کارگو توانایی ارائه خدمات در چندین حوزه کارگو زمینی، دریایی، هوایی را دارند. این گونه شرکت‌ها، شرکت‌های تخصصی کارگو نامیده می‌شوند.

به ارائه‌دهندگان خدماتی که چندین روش کارگو را بین شرکت‌های مختلف مدیریت می‌کنند، شرکت‌های لجستیکی شخص ثالث گفته می‌شود. همچنین این شرکت‌ها طیف گسترده‌ای از خدمات همچون انبارداری، توزیع، مدیریت رویدادهای گمرکی و جابه‌جایی محلی را پوشش می‌دهند. انتخاب شرکت کارگو مناسب این تضمین را به شما می‌دهد که بتوانید محموله‌های مختلف را به‌صورت ایمن، به دست مشتریان خود در سراسر جهان برسانید.